Miten seurakunta auttaa?

Keskusteluapua

Seurakunta tarjoaa mahdollisuuden keskusteluun. Seurakunnan työntekijät keskustelevat mielellään apua tarvitsevan kanssa. Näissä keskusteluissa ei puhuta vain hengellisistä aiheista, vaan kaikesta, mikä mieltä painaa.

Rippi on syntien tunnustamista ja synninpäästön vastaanottamista. Se auttaa syyllisyydentuntoon ja vahvistaa uskomaan. Sielunhoidoksi sanotaan luottamuksellista keskustelua, joka tähtää ihmisen uskon ja sisäisen elämän hoitamiseen silloin, kun se on järkkynyt.

Virkistävää toimintaa

Seurakunta järjestää toimintaa, joka auttaa ja virkistää. Jumalanpalvelukset, rukoushetket, kerhot ja raamattupiirit ovat kaikkia varten.

Taloudellista apua

Seurakunnan diakoniatyö auttaa joskus myös taloudellisesti. Seurakunnassa jaetaan ruokakasseja ja annetaan avustuksia hätätilaan joutuneille. Diakoni myös neuvoo, mistä kannattaa hakea apua. Diakonin tavoitat puhelinnumerosta 050 5141 077. Diakonin vastaanotto on virastolla maanantaisin ja torstaisin klo 9-10. Muina aikoina diakoni on tavattavissa sopimuksen mukaan.

Parisuhdeongelmiin apua

Parisuhdeongelmissa ulkopuolinen keskusteluapu usein auttaa. Seurakunnissa erityisesti perheasiain neuvottelukeskukset tarjoavat apuaan. Puolankalaiset voivat hakeutua Kajaanin perheasiain neuvottelukeskuksen asiakkaiksiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Kotikäyntejä

Vierailut kodeissa kuuluvat seurakunnan elämään. Kotikäynnille voit pyytää pappia tai diakoniatyöntekijää. Kotikäynneillä halutaan kohdata ihmisiä, jotka eivät itse pääse seurakunnan yhteisiin tilaisuuksiin. Voit aina pyytää seurakunnan työntekijää vierailemaan kotona tai laitoksessa joko juhlistamaan merkkipäivää tai muuten vain keskustelemaan elämän menosta. Toivomme kuitenkin, että pyynnöt tulevat tarpeeksi ajoissa.

Kuva: Maria Manelius / Kirkon kuvapankki / KCSA

Talousongelmissa on hyvä ottaa aina ensin yhteyttä sosiaalitoimistoon tai talous- ja velkaneuvontaan. Seurakunnan diakoniasta saat myös apua. Seurakunnan diakoniatyöntekijä keskustelee luottamuksellisesti kanssasi raha- ja velkatilanteestasi.

Talousapua ja -neuvontaa

Kirkko tarjoaa luottamuksellista keskusteluapua puhelimessa ja verkossa, missä tahansa. Voit ottaa yhteyttä myös omaan seurakuntaasi.

Keskusteluapua eri elämäntilanteisiin

Suomen sairaaloissa toimii yli sata sairaalapappia. He ovat kaikkien potilaiden käytettävissä henkilökohtaista keskustelua, rippiä tai sielunhoitoa varten.

Sairaalapappi kulkee vierelläsi kun olet sairas