Muut hautausmaat

Kirkkokatu 1, 89200 Puolanka

Suolijärven vanha hautausmaa sijaitsee Kirkkosaaressa, joka on tunnettu myös Karhusaari - nimellä. Tämä Suolijärven saarihautausmaa on Ylä-Kainuun ensimmäinen virallinen hautausmaa, perustamisvuosi on 1749. Hautausmaalla sijaitsee kaikkien sinne haudattujen yhteinen muistomerkki. Se on vuodelta 1969.

Seurakunnan perustamisen yhteydessä v. 1786 päätettiin perustaa hautausmaa kirkon läheisyyteen. Tätä hautausmaata kutsutaan nykyään nimellä museohautausmaa. Virallisesti hautausmaan käyttö lopetettiin vuonna 1890, kun Huosiusniemen hautausmaa otettiin käyttöön.

Suolijärven vanhaan saarihautausmaahan pääsemiseksi tarvitaan venekyyti joltakin kyläläiseltä kesällä. Talvella sinne pääsee kätevästi suksella tai moottorikelkalla.

Kirkonkylän vanha hautausmaa, museohautausmaa sijaitsee kirkon pysäköintipaikan, kellotapulin, sankarihautausmaan, viljamakasiinin ja Valkolan lähellä. Hautausmaalla on vielä näkyvissä vanhoja hautaristejä ja sitä osoittamaan on pystytetty opastaulut.