Virkatodistus ja sukututkimus

tilataan Kuopion aluekeskusrekisteristä.

Avoinna arkipäivisin maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Käyntiosoite Museokatu 4, 70100 Kuopio
Postiosoite PL 1064, 70101 Kuopio
Sähköposti keskusrekisteri.kuopio@evl.fi (HUOM! Virkatodistukset tilataan verkkopalvelusta, ei sähköpostilla)
Virkatodistuksen tilaaminen sähköisesti osoitteessa www.tilaavirkatodistus.fi
Virkatodistuksen tilaaminen puhelimitse, p. 010 5733 100, soitosta ei peritä erillistä palvelumaksua.

Suosittelemme asiointia joko sähköisen asiointipalvelun kautta tai puhelimitse.

Tiedoksi: Virkatodistukset perunkirjoitusta varten saa nyt yhdellä tilauksella, kun vainaja on kuollut Kuopion aluekeskusrekisteriin kuuluvan seurakunnan jäsenenä tai ollut viimeksi jäsenenä ennen siirtymistä muuhun rekisteriin. Todistus kattaa kaikki Suomen evankelis-luterilaisten seurakuntien tiedot 15:sta ikävuodesta alkaen.

Seurakunnalla on hallussaan erittäin kattava kirjanpito seurakunnan jäsenten henkilötiedoista jo yli 200 vuoden ajalta. Vanhimmat tiedot ovat kirkonkirjoissa ja niistä otetuissa mikrofilmeissä. Nykyisiä ihmisiä koskevat tiedot ovat koko kirkon yhteisessä sähköisessä KIRJURI- järjestelmässä.

Näiden perusteella keskusrekisteristä annetaan pyydettäessä virkatodistuksia.  Virkatodistus voi koskea yhtä henkilöä, perhettä tai sukua laajemminkin. Tällaista laajempaa todistusta sanotaan sukuselvitykseksi. Virkatodistuksia tarvitaan mm. henkilön kuoleman yhteydessä.

Sukututkimusta varten kirkonkirjoja voi tutkia netistä Hiskin ja Suomen Sukuhistoriallisen yhdistyksen sivuilta.

Virkatodistushinnasto löytyy täältä