Hautajaisjärjestelyt

Kun saat tiedon läheisesi kuolemasta, voit aloittaa hautajaisten järjestelyt. Voit soittaa tai tulla käymään kirkkoherranvirastossa. Siellä sovitaan ainakin seuraavista asioista:

• Milloin ja missä hautaus toimitetaan?
  • Mihin hautapaikkaan vainaja haudataan? Tarvittaessa käydään hautausmaalla katsomassa paikka.
  • Milloin kirkonkellot kuoleman merkiksi soitetaan? Niitä soitetaan arkisin aamupäivän aikoihin.
  • Milloin kuolemasta ilmoitetaan jumalanpalveluksessa?
  • Milloin sanomalehtiin saa laittaa vainajan nimen seurakunnan ilmoitusten yhteyteen?
  • Missä muistotilaisuus pidetään?
  • Mitä virsiäLinkki avautuu uudessa välilehdessä hautajaisissa veisataan ja mitä muuta musiikkia toivotaan?

Kaikkia näitä ei tarvitse heti osata sanoa. Hautajaispäivä on hyvä sopia ihan aluksi ja muihin asioihin voi palata myöhemmin.

Hautajaisjärjestelyihin kuuluu omaisten keskustelu siunaavan papin kanssa. Tämän keskustelun tarkoituksena on antaa omaisille mahdollisuus puhua ajankohtaisista tunteista ja muistoistaan. Samalla pappi saa tietoja vainajasta puhettaan varten.

Ennen hautausta tarvitaan hautauslupa. Sen paperin antaa lääkäri. Hautajaisten järjestämisen voi aivan hyvin aloittaa, vaikka lupaa ei vielä olisikaan saatu.

Vasta sitten kun seurakunnan viralliseen jäsentietojärjestelmään on tullut tieto ihmisen kuolemasta, keskusrekisteristä voidaan antaa asiasta todistus. Tällaiset ensimmäiset todistukset tarvitaan useasti pankkia varten.