Rippikoulu

Rippikoulun ja konfirmaation kautta nuori pääsee seurakunnan täysivaltaiseksi jäseneksi. Hän saa opetusta kristinuskon asioista ja elämästä kristittynä yhdessä toisten kanssa. Hän saa oikeuden kummintehtävään, kirkolliseen vihkimiseen sekä työskentelyyn kirkon luottamushenkilönä. Myös moniin kirkon tehtäviin vaaditaan rippikoulun käyminen.

Rippikoulu käydään yleensä sinä vuonna, kun täytetään 15-vuotta, mutta sen voi käydä myöhemminkin.

Puolangalla lähes kaikki 15-vuotiaat käyvät rippikoulun. Rippikoulua käydään talven aikana seurakuntakeskuksessa ja alkukesällä leirinä, joka huipentuu konfirmaatioon kirkossa. Rippikoulun opettajina talven ja kesän aikana toimivat papit, nuorisotyönohjaaja, diakoni sekä kanttori.

Rippikoulussa ollaan tutkimusmatkalla kristilliseen uskoon. Kuva: Kirkon kuvapankki / Aarne Ormio
alba ja tennarit